حق فراموش شدن

از اونجایی که توی ایران بیمه و تپسی و ... دیتاشون لیک میشه گفتم بیام و درمورد حق فراموش شدن بنویسم.

حق فراموش شدن چی هستش؟

حق فراموش شدن (RTBF) حق حذف اطلاعات خصوصی یک شخص از جستجوهای اینترنتی و سایر دایرکتوری ها تحت شرایطی است. این مفهوم در چندین حوزه قضایی از جمله آرژانتین، اتحادیه اروپا (EU) و فیلیپین مورد بحث و عمل قرار گرفته است. این موضوع از تمایلات افراد برای "تعیین توسعه زندگی خود به روشی مستقل، بدون نیاز به تعیین" ناشی شده است.

حق فراموشی "منعکس کننده ادعای یک فرد مبنی بر حذف برخی از داده ها است تا افراد ثالث دیگر نتوانند آنها را ردیابی کنند". آن را به عنوان "حق سکوت در مورد رویدادهای گذشته در زندگی که دیگر رخ نمی دهند" تعریف شده است. حق فراموشی منجر به این می‌شود که به افراد اجازه داده شود اطلاعات، فیلم‌ها یا عکس‌های مربوط به خود را از برخی سوابق اینترنتی حذف کنند تا موتورهای جستجو آن‌ها را پیدا نکنند. از سال 2011، محافظت های کمی در برابر آسیب های ناشی از حوادثی مانند به اشتراک گذاری پو*ن انتقام جویانه، یا تصاویر آپلود شده به دلیل قضاوت ضعیف وجود داشت.

تفاوت حق فراموش شدن با حق حریم خصوصی

حق حفظ حریم خصوصی شامل اطلاعاتی است که به طور عمومی شناخته نشده است، در حالی که حق فراموشی شامل حذف اطلاعاتی است که در زمان معینی به طور عمومی شناخته شده بودند و به اشخاص ثالث اجازه دسترسی به اطلاعات را نمی دهند.

در مورد عملی بودن ایجاد حق فراموشی (در رابطه با دسترسی به اطلاعات) به عنوان یک حقوق بین‌المللی بشر اختلاف نظر وجود دارد. این امر تا حدی به دلیل مبهم بودن احکام فعلی است که برای اجرای چنین حقی تلاش می‌کند. علاوه بر این، نگرانی‌هایی در مورد تأثیر آن بر حق آزادی بیان، تعامل آن با حق حفظ حریم خصوصی، و اینکه آیا ایجاد حق فراموشی باعث کاهش کیفیت اینترنت از طریق سانسور و بازنویسی تاریخ می‌شود، وجود دارد. کسانی که طرفدار حق فراموشی هستند، ضرورت آن را به دلیل مسائلی مانند ظاهر شدن سایت‌های پو*ن انتقامی در فهرست‌های موتورهای جستجو برای نام یک شخص، و همچنین مواردی از این نتایج که به جرایم کوچکی که افراد ممکن است در گذشته مرتکب شده‌اند، ارجاع می‌دهند، ذکر می‌کنند. نگرانی اصلی در تأثیر بالقوه نامناسبی است که چنین نتایجی ممکن است در صورت حذف نشدن تقریباً به طور نامحدود بر شهرت آنلاین یک شخص اعمال کند.

در ایران هم ما سرویسی رو داریم به نام حق فراموش شدن که یک سرویسی هستش که توسط کاربران ایجاد شده برای ایجاد حق فراموش شدن داریم که از این لینک در دسترسه.